Elevene i 9. og 10. trinn ved Torderød skole og søsterskolen vår i Oslo, Østmarka skole, er på tur med Aktive fredsreiser for å besøke flere av nazistenes konsentrasjonsleirer fra 2. verdenskrig. Blant all elendigheten som vi blir minnet om i leirene, er det også tid til å være turist. Slik blir det balanse i inntrykkene elevene får på turen. Her kommer 2. del av reiseopplevelsene.

Skoleelever går under jorden

Noe trøtte etter opplevelsen i Auschwitzleirene dagen før, setter bussen kursen mot saltgruvene like utenfor Krakow by. 400 trappetrinn ned og 140 meter under jorden skal vi og bli guidet gjennom labyrinten av gruveganger i saltgruvene I Krakow. Temperaturen er behagelig, luften er frisk og vi blir guidet gjennom gangene. Langs ruten blir vi gang på gang overrasket over hvilken ingeniørkunst som lå til grunn for gruvedriften, men også alle de vakre skulpturene og utsmykningen av gruven. På slutten av ruten samles vi et stort kirkerom, St. Kinga-kapellet,  der bibelske motiver er hugget i saltveggene. Vi stiller opp gruppen og fotografen står klar for gruppefotografering og så er vi klar for å se sollyset igjen. En 4-etasjes heis, der vi står som sild i tønne er utfordrende for noen, men etter 45 sekunder ringer det gjennomskjærende signalet som ønsker velkommen tilbake til overflaten.

Sightseeing og shopping

Senere på dagen blir det tid til å se seg rundt i sentrum av Krakow. Med utgangspunkt i Mariakirken som ligger ved markedsplassen fikk elevene utforske gatene gruppevis på søk etter gode tilbud, med lærerne like i nærheten. Suvenirer, t-skjorter, sko, vindusviskere(!) og radiobiler er noe av varene som fikk nye eiere i løpet av noen ettermiddagstimer. Andre benyttet anledningen til å få laget karikaturtegning av seg selv som tilbys langs en av byens travle handlegater.

 

Og så svinger vi oss i dansen…

– Folkloreaften, hva er det, var det mange elever som lurte på hva var. Da middagen var fortært, kommer det marsjerende inn i lokalet et festkledd lite orkester med tilhørende dansere. Elevene fikk oppleve tradisjonell polsk musikk og dans. Roma, gruppens leder, hadde litt polsk språkundervisning da elevene måtte uttale navnene deres på polsk. Gruppen spilte og danset for oss i starten, men før kvelden var over hadde de fleste av elevene blitt budt opp av danserne og fått seg en svingom. Og elevene hadde fått utvidet ordforrådet sitt med et nytt ord: Folklore.