Artikkel av Tor Tjeransen sakset fra Adventnytt.no

– Seks tusen dugnadstimer har foreldre, lærere og menighetsmedlemmer bidratt med i dette arbeidet, sier rektor Kjetil Myklebust, og smiler tilfreds. Nå ser vi resultatet av et kjempestort arbeid. Etter at bygget ble kjøpt for 4,3 millioner kroner begynte det
omfattende restaureringsarbeidet.

Det viktigste var å få kontroll på lekkasjene i taket på det 2.800 kvm store bygget. – Vi har brukt 1,1 millioner bare på taket, betror rektor oss. Men nå er han trygg for at både elever og
ansatte skal ha det både tørt og varmt når bygget blir innviet til skolestart i august. Elevene får arbeide i store, lyse lokaler i duse farger. Det gode læringsmiljøet får enda bedre forutsetninger når lærere og elever flytter de 400 meterne til de nyopppussede lokalene.
Totalt vil renoveringen av bygget koste 2,2 millioner. Dette er finansiert gjennom 1,5 millioner fra ØNDs byggefond, skolens eget byggefond og gaver fra menightene som driver skolen. Da er alle elektriske kabler og brytere skiftet og nye panelovner installert. Alle flater er malt.

– Vi har møtt så mye velvilje og giverglede, sier Myklebust.
– Folk har gitt oss rimelige byggematerialer og vi har fått 64 data maskiner, en til hver elev. Hvis noen har fire kjøkken til skole kjøkkenet, ville det vært en fin gave nå i innspurten, legger han til.

Myklebust innrømmer at både han og de andre som har jobbet med dette, er slitne nå. Arbeidet med å renovere skolen har pågått i nesten halvannet år og innspurten er seig.
Liljedahl skole har 56 elever. Det er for mange i forhold til de lokalene skolen driver i nå. Både lærere og elever gleder seg til å
komme inn i de nye lokalene.

Alf Svendsen (81) har deltatt ivrig i dugnaden med å renovere skolebygget til Lilje- dahl skole i Moss. Med 1100 timer topper han listen over dem som har arbeidet mest for å gi elevene nye lokaler.