VERDILÆRING: OM Å KOMME LIVETS SKOLE I FORKJØPET
På samme måte som alle må tilegne seg faglig kunnskap, er heller ingen født som ekspert på livet. Derfor fletter vi målrettet inn arbeid med tidløse, allmenngyldige verdier i undervisningen og setter fokus på hva de betyr for hver enkelt av oss, for fellesskapet og for omgivelsene våre. Å møte tilværelsens utfordringer med bevisste holdninger og en bredere forståelse, er verdifull ballast vi gjerne vil være med å utruste elevene våre med.

LÆRER OG ELEVER I TETT SAMLØP
I det offentlige skoleverket er det ikke uvanlig med 30 elever i en klasse. Det sier seg selv at det er begrenset hvor mye tid en enkelt lærer har til den enkelte elev. På Torderød har vi fra 1. – 4. maks 15 elever, og på 5. – 10. trinn maks 16. I tillegg har vi en innstilling som handler mye om samarbeid. Undervisning er rett og slett mer effektiv når den er et resultat av et godt teamwork mellom elever og lærer. Det legger vi til rette for og arbeider mye med.

Å FORMIDLE KUNNSKAP ER VÅR FREMSTE OPPGAVE, MEN...
Til tross for at TORDERØD SKOLE først og fremst er en solid aktør i grunnskoleverket med høy faglig standard, mener vi allikevel bestemt at skole er mer enn fag. Den er en viktig møteplass mennesker i mellom, og ikke minst et personlig møte med systemer og krav. Automatisk blir den også scene for den enkeltes utvikling og mestring – og av og til følelsen av ikke å mestre. Vi tar i det hele tatt i bruk mange sider av oss selv som mennesker i skolen. Det gjelder også foreldrene. Som privatskole er vi derfor opptatt av å beholde mer enn det faglige fokus i det daglige. Vi ønsker å være vidsynte og ta hele mennesket på alvor. Først da tror vi læringsforholdene blir optimale. Både for den enkelte og for systemet.

GODE LÆRERE

ET STED Å TRIVES

TILGJENGELIG FOR ALLE
“Mer tid til hver enkelt, høy faglig standard og gode verdier i ryggen. Det tror vi er viktige elementer i arbeidet med å hente frem potensialet hos elevene våre. Både kunnskapsmessig og som mennesker. ”

ET VÅKENT ØYE I SKOLEHVERDAGEN
FØRE VAR
INGEN HAKKEKYLLINGER
På Torderød skole har vi egen handlilngsplan mot mobbing og trakasering i forhold til gjeldende regelverk. Alle miljøer, hvor små de enn er, er sårbare, og vi sover ikke på vakt. Tett samarbeid lærere imellom og et transparent system gir oss fordeler vi utnytter etter beste evne
LEK PÅ TVERS
ALDER INGEN HINDRING
Med en kapasitet på 120 elever fordelt på 10 klassetrinn under samme tak, er det ikke et sjeldent syn å se elever fra ungdomstrinnet dele fotballbane med noen kvikke småskolebarn. Det tror vi både er sunt, utfordrende og utviklende. Å omgås på tvers av alderstrinn er en spore til glede såvel som omsorg, omtanke og respekt.
SAMHOLD
PÅ FORNAVN
I en familie er det alltid noe som binder medlemmene sammen til tross for at alle er individualister, spredt i alder og stiller med «egne kort». I en liten skole er mye av den samme dynamikken til stede. Vi er fortsatt ikke fler enn at alle kjenner hverandre med navn.



TOLERANSE OG RESPEKT
ÅPEN HOLDNING OG TRYGGE VERDIER. DET VIL VI GJERNE STÅ FOR.

Å VÆRE EN GOD LÆRER INNEBÆRER EVNE OG TID TIL Å SETTE SEG I ELEVENS STED.
SLIKT FORPLIKTER.
