tekst av elev i 7. klasse
– Vi skal være en mobbefri skole, og vi håper Zero-programmet vil bidra til at vi kan være en mer sammensveiset skole, understreker Kjetil Myklebust, rektor på Torderød skole.
Lene, lærer som har jobbet mye med å øke trivsel på skolen forteller at «Zero» betyr at det er nulltoleranse overfor mobbing. «Aktiv involvering i hele skolemiljøet og forpliktelse er viktige elementer i Zero,» forteller hun.
– Hvordan funker denne prosessen, Kjetil?
– Elever og foreldre skal være med. For å lykkes i arbeidet mot mobbing er det viktig at alle på skolen samarbeider. Zero-programmet er laget slik at ansatte på skolen, elever og foreldre skal kunne gjøre dette. Det er bl.a. spørreundersøkelser blant elevene slik at vi blir enige om hvordan vi skal ha det, også er det kurs for de som er på ressursgruppen, forklarer Kjetil.
Ressursgruppen som kurses våren 2012 utgjør to foreldre, to elever pluss en lærer og rektor. Før skolestart 2012-2013 kurses alle lærerne. Ressursgruppen har ansvaret for framdriften av arbeidet.
Det utarbeides en handlingsplan mot mobbing for skolen som er ment som en hjelp i arbeidet med å avdekke, løse og forebygge mobbing. Handlingsplanen inneholder prosedyrer, tiltak og faglige prinsipper som skal følges av de ansatte ved skolen i arbeidet mot mobbing.
Noen kjernetiltak i Zero-programmet er:
• tre undersøkelser om mobbing blant elevene
• planmessige tiltak angående mobbing hver uke overfor elevene i ulike
undervisningssituasjoner
• tiltak for å sikre god inspeksjon i friminuttene
• informasjon og samarbeidstiltak angående mobbing overfor foresatte på
foreldremøter og konferanser
• utforming av en handlingsplan mot mobbing der alle ansatte som har med elever
å gjøre deltar aktivt
Kjetil og Lene mener Zero er et godt program for vår type skole, de har et proft opplegg som vi kan stole på.
Zero er utviklet av forskere ved Senter for atferdsforskning ved Uni-versitetet i Stavanger.
Til sammen har over 370 skoler i Norge deltatt i Zero siden 2003, og Utdanningsdirektoratet støtter arbeidet.

