winnie-the-puuuuhhMandag 4. november ble starten på ny månedsverdi, nemlig vennskap. Historiene om Ole Brumm og vennene hans minnet oss om viktigheten og verdien av gode venner. Kjetil, som ga ordet for dagen, viste elevene denne definisjonen til bildet til høyre:

Vennskap kan utvikle seg mellom to eller flere mennesker som omgås og trives sammen, og som gjerne har noe til felles, for eksempel i form av interesser. Sympati, empati og ærlighet er viktig i et vennskap. Vennskap bygger på kjærlighet.

«Venner tar vare på hverandre og bryr seg om hverandre, sørg for at du er en god venn,» oppfordret rektor.

torderod-skole-varig-verdi-vennskap-team-erkaeringMed den vakre historien fra Paulo Coehlo om ekte vennskap og det å være der for hverandre, fortalte alle om å tenne vennskapens bål for hverandre når en kald vind blåser gjennom livet. Du kan lese historien nederst på siden.

Vennene Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego

Vennene til Daniel demonstrerte lojalitet og sterke vennskapsbånd seg imellom. Kjetil formidlet hvordan de tre sto sammen om ikke å tilbe billedstøtten av kongen, de stolte på Gud. Som et resultat ble de kastet i en ildovn for å dø. Men i ildovnen så kongen en fjerde skikkelse av en «gudesønn». Jesus selv kom sine venner til unnsetning og reddet dem fra kong Nebukadnesars ildovn.

Zeromål: «Jeg er en god venn når jeg bryr meg»

Teamerklæring om vennskap

Samlingen ble rundet av med en samarbeidsoppgave. I grupper jobbet de med å utarbeide en team-erklæring om hva de mente vennskap er. Her er flere gode forslag fra elevene:

Vi mener vennskap er…

1. tålmodighet
  2. å ha tillit til hverandre
  3. å være hjelpsom
  4. kjærlighet
  5. omsorg
  6. å være god mot noen
  7. en som er der for deg
  8. å dele en sjokolade

verdi-vennskap-torderod-skole-nov-2013

FORTELLINGEN OM ALI OG AYDI

En mann kalt Ali hadde behov for penger, og ba sjefen sin om hjelp. Sjefen ga ham en utfordring. Hvis Ali klarte å tilbringe hele natten på toppen av et fjell ville han motta en stor pengepremie. Hvis ikke, måtte han arbeide gratis.

Da Ali forlot butikken, la han merke til at det blåste en isende vind fra nord. Han var redd og besluttet å spørre sin beste venn, Aydi, om han var gal som hadde inngått et slikt veddemål. Etter å ha vurdert saken et øyeblikk, svarte Aydi:“Ikke bekymre deg! Jeg vil hjelpe deg. I morgen kveld, når du sitter på toppen av fjellet, se rett frem! Jeg skal være på toppen av fjellet midt i mot, der jeg vil brenne et bål hele natten. Se på brannen, og tenk på vennskapet vårt! Det vil holde deg varm. Du vil klare deg gjennom natten, og etterpå vil jeg spørre deg om å få noe tilbake.”

Ali vant veddemålet, fikk penger, og gikk til sin venns hus.“Du sa du ønsket en slags betaling i gjengjeld.” Aydi sa: “Jeg ønsker ikke penger, men du må love at hvis en kald vind noen gang blåser gjennom mitt liv, så vil du tenne vennskapets bål for meg.”