Etter regjeringens beslutning om å stenge alle landets skoler fra 12. – 26. mars, med sjanse for forlengelse, har samtlige ansatte forsøkt å strekke seg så langt som mulig for å tilrettelegge for at samtlige elever kan få utføre læringsarbeid hjemme. Selv om situasjonen er krevende for både hjemmet og skolen, har skolen benyttet alle kanaler tilgjengelig for å ha en god kommunikasjon med elever og foresatte.
Det har vært mer utfordrende å legge tilrette for læringsarbeid for de minste enn de største. For å kunne gi et godt tilbud til alle, jobber skolen kontinuerlig med utviklingsarbeid med bl.a. kompetanseheving i nødvendig pedagogisk bruk av enkelte digitale verktøy, for å kunne tilby nettbaserte læringskonferanser på digitale flater med klassene, grupper og en til en. Skolen har også veiledet mange foresatte i å bruke teknologien slik at de bedre kan gi sine barn støtte hjemme.
Som en en til en læringsbrettskole (iPad) på femte året, lå forholdene godt tilrette for ganske raskt å etablere opplæring hjemme. Tilgang på teknologisk utstyr og forlagenes frislipp av digitale læremidler, har vært avgjørende. Konkret benytter vi læringsplatformen Showbie, G-suite for Education og Transponder Meldingsbok i tillegg til digitale pedagogiske læremidler og andre digitale ressurser. Teknologien er selvsagt ikke nok i seg selv, for vi er avhengig av et godt samarbeid med foreldre og foresatte, særlig med de mindre elevene og elever som trenger ekstra tilrettelegging. Både lærere og elever har som et resultst fått et godt løft i flere aspekter ved digitalkompetanse.
Fra mandag 16. mars har Torderød skole etablert følgende dagsplan for samtlige elever:
kl. 8.30-9.00 Trinnene/klassene har felles nettmøte med en eller flere lærere i Google Møte.
kl. 9.00-12.00 Elevene arbeider etter en arbeidsplan organisert i fagbolker etter timeplanen de har på skolen. Lærerne har dialog underveis om læringsarbeidet, noen korte, andre hele den oppsatte timen, ofte gruppevis inndeling og en-til-en når det trengs. Slike dialogisk møter på nett legger godt til rette for at elevene selv kan fortelle om mestringer og utfordringer, og hva eleven trenger hjelp fra læreren med.
kl. 12.00-12.30 Trinnene/klassene har felles nettmøte med en eller flere lærer i Google Møte. Her inviterer vi elevene til å formidle hvordan arbeidet går, dele erfaringer og ta tak i felles utfordringer.
kl. 12.30-15.00 Lærerne fortsetter å både være tilgjengelige i læringsplatformen Showbie, samt at det gjennomføres dialogbasert læring som beskrevet over. Læreren har etter tre uker med undervisning
Innen kl. 15.00 skal noe dokumentasjon/arbeider/læringslogg leveres i Showbie for en respons (Etter prinsippene i Vurdering For Læring).
Hovedstrukturen over er felles møtepunkter for klassen, men som beskrevet, gjennomføres det dialogisk læring i nettmøter i faggrupper, mindre grupper og en-til-en for å sikre oppfølging og veiledning som hjelper eleven til å utnytte dagen på en god måte, og for å sikre en viss progresjon og læringsutbytte.
Vi benytter teknologi som blant annet videosamtaler, Showbies respons og chat-funksjoner, lydmeldinger, videoresponser, sanntidsinteraktiv idemyldring og samskriving, for å bedre muligheten til å holde ved like relasjonen deltakerne imellom, å lære sammen, veiledning og oppfølging.
Struktur og forutsigbarhet med arbeidsplan, læringsaktiviteter, veiledning og tilbakemeldinger fra skolen, vil også gjøre overgangen til ordinær skole lettere når krisesituasjonen er over.
Hjemmet/foresatte får tilbud å gjennomføre utviklingssamtaler enten i nettmøte eller på telefon.