Prosjekt bærekraft
Denne våren har mellomtrinnet jobbet med temaet bærekraft. Vi gikk først gjennom våre egne klesskap og undersøkte vanene våre. Samtidig lærte vi om internasjonal klesproduksjon og undersøkte hvordan vi kan endre våre egne vaner i hverdagen for å leve litt mer bærekraftig. Dette arbeidet inspirerte oss til å ville finne ut mer. Vi lagde derfor en spørreundersøkelse, for å finne ut hva andre tenker om bærekraft, og hvordan deres vaner er. Hittil har vi fått 101 svar. Undersøkelsen er fortsatt åpen. Gå gjerne inn og svar!
Resultatene:
Undersøkelsen vår viser at folk flest kjøper klær sjeldnere enn én gang i måneden.
Det er interessant å se at det ikke er så viktig for folk flest hvor klærne deres er laget, men at det er viktig hva de er laget av.
På dette spørsmålet lagde vi en skala fra 1000-10.000kr, og vi ser at folk flest bruker ca. 4000 kr på klær i året.
De aller, aller fleste har klær de ikke bruker i hverdagen.
På dette spørsmålet lot vi folk skrive inn egne svar, i tillegg til de alternativene vi hadde laget. 83% sa at de kaster sokkene sine når de får hull, men det var noen som kom med noen bra forslag, som for eksempel å sy dem igjen eller levere dem til klesbutikken for resirkulering.
Vi ble imponert over at 79% ikke kaster klær de kan gi videre.
Her var det mange som visste at man kan gi klær til klesbutikker. 57% visste om muligheten, og 43% var ikke klar over at man kan det.
Vi syntes det var gøy å se at de aller fleste (66%) arver klær av og til, og at det var enda flere (79%) som prøver å leve bærekraftig.
Vi ble enda mer imponert da vi så at 94%(!!!) kildesorterer søppel.
Litt om de som har svart:
I den siste delen av undersøkelsen lagde vi noen spørsmål for å finne ut litt mer om de som hadde svart.
Vi syntes det var litt rart at så mange flere jenter enn gutter har svart på undersøkelsen. Hvorfor er det sånn, tro?
Det er helt klar flest voksne som har vært inne og svart på undersøkelsen (76,8%). Vi hang opp invitasjoner til undersøkelsen rundt på skolen, men lærerne og foreldrene har nok delt den med andre de kjenner. Det er vi glade for.