Bistandsuken bestod av et tverrfaglig arbeid rundt demokrati og medborgerskap for alle trinn 1 – 10. Særlig vekt fikk fokuslandet Niger. Utdanning til barn, lærere og lokalsamfunn er et skrikende behov der. Marginaliserte barn ble også løftet frem i prosjektene til ADRA Norge med slagordet «Håper er på skolen».
Adiza var en av skolebarna vi fikk bli kjent med gjennom ulike tekster. Hun er den eldste jenta i femte klasse i landsbyen sin. Hun mistet de første skoleårene fordi hun var født døv, og ingen regnet med at hun skulle på skolen. Barn med funksjonsnedsettelser er ekstra sårbare for stigma, neglisjering og omsorgssvikt fra skole og hjem.
Med inkluderende utdanning vekkes håp – også for barn med funksjonsnedsettelser og de som vanligvis står helt utenfor og ikke får være med. Vi ønsket å gjøre et bidrag for at flere barn som Adiza kan gå på skolen. I temauka hadde vi tre aksjonskvelder som bøssebærere i Moss og omegn.