Naturen inn i skolegården
I høst har vi benyttet muligheten til å dra naturen til skolegården med å drive en liten skolehage. Det har vært en forsiktig start med ambisjoner om å utvide. Skolen ønsker å gi barn gjennom lek og alvor sjansen til å lære å dyrke matvekster og lage smakfulle og næringsrike retter, og ikke minst få et nært forhold til begrepene kortreist, jordvern, rettferdig og bærekraftig.
Jordskokkchips og gresskarpizza
I slutten av oktober tok en elevgruppe opp 7 kg jordskokk fra skolehagen, samt gresskar. Elevene lagde gresskarsuppe med gresskar fra hagen, og jordskokkchips. De sa det var «overraskende godt.»
Hva er en skolehage?
Kort fortalt er en skolehage et dyrkingsområde som brukes til undervisning om natur, hagebruk og matproduksjon. Der ønsker vi å legge til rette for at elevene gjennom inspirerende og aktiv undervisning kan lære om matens reise fra jord til bord – og tilbake igjen. Slik får de førstehåndskunnskap om hva matproduksjon egentlig handler om (kilde). Det viktigste med en skolehage er ikke nødvendigvis hvordan den ser ut, men at noen ønsker å bruke og pleie den, så den får vokse seg frodig og blir flittig brukt av mange.
Godt forankret i læreplanen
Å drive skolehage kan forankres i læreplanen, «fagfornyelsen», som ble implementert fra 2020. Den har et tydelig fokus på bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, i tillegg til praktisk, tverrfaglig læring. Alle disse temaene er relevante i skolehagesammenheng.
Vi sikter på å utvide og vil oppdatere dere som følger oss i skolehagearbeidet.
