Kloss på naturen med uteskole for 8. – 10. klassingene
Fredag 6. november flyttet vi ungdomsskolens klasserom ut i nærmiljøet, nærmere bestemt med base i Bredebukt ved Alby-området på Jeløy i Moss kommune. Vi varmet opp med å gå de snaut tre kilometerene dit. Skusle bort tiden da vi kom frem gjorde vi ikke! Først på timeplanen var musikkbingo. Lærer Torgeir dro låt etter låt, vise etter vise, salme etter salme mens elevene, noe nølende og usikre til å begynne med, stadig ivrigere gruppevis prøvde å huske låt-parene for kanskje å vinne konkurransen, uten at det syntes å være det viktigste…
Før de kunne få døyve sulten sånn litt utpå formiddagen, fikk elevene prøve seg på primitiv matlaging. Vedkløyving og pagodebålbygging måtte gjøres først. Ilden skulle tendes med bare selvspikket flis og fyrstikker uten hjelp av avispapir eller tennvæske og annet båljuks. Elevene laget ulike matretter av bl.a. grønnsaker, olje, mel og havvann. Det ble svært annerledes enn i et vanlig kjøkken, for bl.a. deigelting ble gjort i en plastpose. Det gikk likevel forbausende bra, syntes de, og med litt folie rundt, stekte maten i glørne. Selv om flere gastronomiske verk hadde svidd skorpesjarme, ble de satt til livs, iallfall mesteparten. Har man laget maten selv, er smaken alltid på plussiden, sånn nesten, iallfall.
Siste halvdel av dagen utfordret elevene på både sin kunnskap om jødedommen, som for tiden er hovedtema i KRL-faget, og idiomatiske uttrykk i engelsk, i en turløype der noe kjennskap til kart og kompass var fordelaktig. Gruppene gjennomførte stort sett hele løypa, og da de ankom målområdet, kunne de ta helg.
Hva er egentlig uteskole?
Uteskole er en måte å arbeide på hvor deler av skolehverdagen flyttes ut av klasserommet og skolebygget for å drive på med regelmessig og målrettet læringsaktivitet.
Noen av fordelene med denne arbeidsmåten, er at den gir elevene anledning til å bruke kropp og sanser på praktiske måter og i handlingsrettede aktiviteter i samarbeid med andre. Slik får elevene erfaringer i møte med virkeligheten. Uteskole legger til rette for faglige aktiviteter, kroppslig aktivitet, kommunikasjon og samhandling, opplevelser, nysgjerrig søken, fantasi, kreativitet og lek. I uteskole går altså kroppslig aktivitet, samhandling, kommunikasjon og læring hånd i hånd. (Kilde: Arne Nikolaisen Jordet, Høgskolen i Hedemark).
Uteskole er kontekstbasert læring, det vil si at elevene lærer om virkeligheten i virkeligheten. Skolens omgivelser brukes dermed både som kunnskapskilde og som læringsarena: Elevene lærer om naturen i naturen, om samfunnet i samfunnet og om nærmiljøet i nærmiljøet. Mangfoldet i bruk av ”uteklasserom” gir samtidig muligheter for å iscenesette opplæringen i de ulike fag på helt andre måter enn i ”inneklasserommet”. Uteskole bidrar til en mer variert opplæring. (Kilde: natursekken.no)